Model
JAMES BOND 007 
  Marque GOTTLIEB (D. Gottlieb & Co.)
  Date de sortie  octobre 1980
  # réf  658
  Nb ex  3625ex
  Historique

cartes d'instructions

Thème: Celebrities - Fictional - Licensed Thème
Wide-Body Machine
Design : Allen Edwall
Art : Doug Watson
Gadgets par Q : Double flippers en ligne !

Ce flipper est tiré du film James Bond 007 " Moonraker " avec Roger Moore.

On retrouve sur le plateau, différents éléments de l'affiche du film comme l'homme à la mâchoire d'acier (Richard Kiel), ou le bandit Hugo Droz (Michael Lonsdale), ainsi que la navette spatiale " Moonraker ", sans oublier la LOTUS " Esprit " insubmersible. La glace quant à elle représente James Bond 007 (Roger Moore) agréablement entouré de jolies créatures. Le flipper reprend le thème principal du film, à savoir; une course contre la montre pour sauver le monde ...

... Ici, ce sera une course contre la montre pour faire durer la partie le plus longtemps possible. En effet, ce flip ne dispose pas de 3 ou 5 billes par partie, mais d'un nombre illimité de billes pendant un temps déterminé, au départ on démarre avec 50 unités de temps. Le compte à rebours commence ou s'arrête en fonction des combinaisons du joueur, on peut même récupérer des unités de temps en fonction des combinaisons exécutées (cependant, le compteur ne peut malheureusement pas dépasser 50 unités de temps).

Le principe très novateur de ce flipper était déconcertant pour les joueurs, et devant la panique, Gottlielb a décidé de fournir une ROM de remplacement en 3/5 billes mais du coup, le jeu n'est pas cohérent, et franchement inintéressant.

La version originale de la PROM " TIMER UNIT " est pour ma part de loin la meilleure.

Avis de joueur (docteur pinball) :
- Les plus : beaucoup de cibles "à mémoires", bonus illimité, bonus supplémentaire à la dernière bille, bonne circulation de bille, possibilité de jouer comme à l'origine (nombre de billes illimité mais décompte du temps) ou classique en 3/5 billes. Double-flipper à droite et à gauche qui requièrent pas mal d'habitude. Bref c'est un jeu attachant sans problème particulier comme tous les gottlieb 80 non-multibilles.
- Les moins : plateau un peu nu au milieu, bruitage un peu gonflant.

Avis de joueur (geraldflip) :
Le james bond en version 3/5 boules c'est bof. Par contre, il est vraiment sympatoche en version " time unit ". Ca vaut le coût d'acheter la prom " time unit " pour 10euros on passe d'un flip limite inintéressant à un flip plein de surprises et franchement déconcertant (merci D. F.). J'ai mis du temps à restaurer le mien, mais cela valait vraiment la peine. Il est incontournable si l'on est fan de james bond 007, et si on n'est pas un fan (ce qui est mon cas) ce n'est pas grave, il bien de toutes façons ... mais les goûts et les couleurs ...

Note : un deuxième flipper sur le thème de James Bond 007 est sorti en 1996. Il s'agit du "Goldeneye" de Sega.

Specifications techniques en us :
US Patent # Inventor(s) Date Filed Date Granted
4,221,384 Edward P. Krynski March 15, 1979 September 9, 1980
Claim: Drop target assembly for pinball game
Abstract: A drop target assembly for a pinball game having a series of vertical sliders each having a target at its upper end and movable between an upwardly projecting play position and a drop position, each slider having a latch for latching the same in play position. A reset device is provided on the frame for thrusting all of the sliders upwardly to set the latches with all of the targets in play position, so that when one of targets is subsequently hit by the ball rearwardly during the course of play, the latch is released resulting in dropping of the target. Each of the sliders has an associated electromagnet including a movable armature adjacent the latch and coupled to the upper end of the slider to release the latch. A remote ball-operated device on the play field has a switch which is connected by circuitry to at least one of the electromagnets so that when the remote device is actuated the electromagnet is energized for artificially dropping
the associated target. In the preferred form of the invention duplicate target assemblies are mounted remotely from one another on the play field, with each target having an associated switch and an associated electromagnet and with each switch being connected to a corresponding electromagnet in the other assembly so that the hitting of a target in one assembly causes corresponding targets to drop in both of the assemblies.
Notes: Although the system of one hit drop target triggering the fall of another was not used in any System 80 game, the automatic-dropping drop-targets described were used in Panthera and James Bond, to recall each player’s achievements during the game. Counterforce was closest to using this system, using the same targets, but triggered by hitting an associated spot target or rollover.
4,363,485 Allen G. Edwall 31 July 1980 14 December 1982
Claim: Time based pinball game machine
Abstract: A pinball game has game play determined primarily by time rather than the number of ball plays. A specifiable amount of game play time is originally accorded to a given player. The game play time is reduced at an instantaneous rate which changes according to how actively he plays and scores. The more active the ball play, the slower the game play time is reduced. In another feature, the pinball game machine is controlled by a digital processor which also participates as a contestant against the human player. As another feature, upon certain playfield achievements, a given player is entitled to operate a mechanism which alters the playfield conditions of another player. Yet another feature includes the provision of multiple independent playfield areas on a common playfield. Each playfield area is self-contained, having its own captured ball, flipper mechanism, and scoring targets. Preferably, the areas having the captured balls are enabled for ball play only for specified periods of time.
Notes: Perhaps the most interesting patent! Besides showing the mini-playfield of Time Line in a diagram (where play is time-based), the other diagrams and game description suggest what may have been one of the System 80 games that never were (remember the game numbers that are not allocated: 655, 660, 662, 663 and 665). James Bond 007 (with its original software) and Counterforce were other System 80 games where time was a factor in gameplay.
Game ROM 658-1 (Time unit version) = 0xBA2E [16]
Game ROM 658x (3/5-ball version) = 0xC2AD [16]

Ma 10eme machine Etat à l'achat  complètement pourri !!!!!

Etat

plateau

9/10
 
après
décors/plexis
8/10
merci à BERNARD de casoul les beziers pour ses 2 plexi
restauration
caisse
8/10
 
pieds
9/10
 
fronton
8/10
 
glace
10/10
merci à BERNARD pour la glace comme neuve
électronique
9/10
CPU RESTAUREE PAR DAVID
manuel
8/10
perforé 
flyer
8/10
 
appréciation personnelle
8/10
 
appréciation globale
85%
exceptionnel vu l'état d'acquisition !!!!!!!  

LE FLYER

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